Archiwum wystaw


Ad initium



Budynek D, III piętro

Wystawa czynna od 14 grudnia 2017 do 25 marca 2018

„Włodzimierz Cygan, czerpiąc ze źródeł i bazując na fundamentalnych wartościach i prawach budowy struktury tkackiej, tworzy konsekwentnie swój własny język. Operując wątkiem i osnową, podstawowymi elementami konstrukcji, przewartościowuje ich znaczenia. Wydobywa niejako kościec struktury tkanej, a ukrytą pod powierzchnią wątku osnowę czyni widoczną dla oczu, nadaje jej nieoczywiste formy” – Marta Kowalewska, kuratorka wystawy.

Wystawa prezentuje prace cenionego łódzkiego artysty, laureata wielu nagród, prof. Włodzimierza Cygana. Ekspozycja wpisuje się w cykl wystawienniczy CMWŁ, poświęcony najwybitniejszym postaciom polskiej sztuki tkaniny, uznanym zarówno w kraju, jak i na świecie.

Prace Cygana to dzieła manifestujące artystyczne możliwości tkwiące w rudymentach samej tkaniny. Poszukuje on wciąż nowych rozwiązań formalnych, skupia swoją uwagę na możliwościach poszerzenia środków wyrazu, jakie tkwią w połączeniu tradycyjnej konstrukcji tkaniny z nowoczesnymi technologiami. Niejako bohaterem swoich prac czyni to, co zazwyczaj stanowi niewidoczny szkielet ukryty pod gęstymi nićmi wątku - osnowę. To ona skupia na sobie uwagę widza, determinuje kształty. Nieoczywiste jest również włączenie w obszar artystycznych eksperymentów, oprócz materiałów przynależnych tkaninie, włókna transmitującego światło (tzw. światłowodu). Jego obecność nadaje dziełom aurę tajemniczości i kieruje myśli ku temu co nieuchwytne i metafizyczne.

Profesor Włodzimierz Cygan po studiach rozpoczął indywidualną działalność twórczą ze szczególnym ukierunkowaniem na tkaninę artystyczną. Uczestniczył w licznych wystawach, plenerach i sympozjach poświęconych sztuce włókna. W 1991 roku powołał do życia magazyn „Text i Textil – sztuka włókna”, gdzie pełnił funkcję wydawcy i redaktora naczelnego. Od 1992 roku jest członkiem komitetu redakcyjnego „Fibres & Textiles in Eastern Europe”.

 

Kuratorka: Marta Kowalewska

Aranżacja wystawy: Maja Pawlikowska

Projekt graficzny: Magdalena Sibera

Producentka: Beata Bocian

Wydarzenia towarzyszące

 

Zobacz również


DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.

ZMĘCZENIE MATERIAŁU. OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA TKANINY UNIKATOWEJ

Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego.

„Costumes and contemplations”

Wystawa „Costumes and contemplations”, prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest pierwszą z cyklu ekspozycji, na których spotykają się prace projektantów kilku różnych pokoleń. Wszystkich autorów łączy związek z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie.

ŁÓDŹ: PRAKTYKA SPOŁECZNEJ INTERAKCJI

Istotą sztuki Khomenko są eksperymenty z tkaninami, które artystka przeprowadza wspólnie z grupą ochotników. Razem z nimi bada i tworzy nowe kroje oraz połączenia kolorystyczne. Estetyka projektów powstaje spontanicznie, ale ich realizacja oparta jest na technologicznej precyzji. Kijowianka opracowała bowiem własną metodę zgniatania i sprasowywania materiałów, która jest czymś więcej niż tylko upcyclingiem.